النمر الاسود مشرف
عدد الرسائل : 14 العمر : 31 رقم العضويه : 5 اختر علم دولتك : الاوسمه الحاصل عليها : مزاجك : تاريخ التسجيل : 01/05/2008
| موضوع: معنى كلمة اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ الخميس مايو 01, 2008 6:58 am | |
| ي?ي ديگر از موضوعاتي ?ه به تناسب مباحث مطرح شده در روايات ?تاب شريف توحيد صدوق (ره) در جلسات هفتگي شرح اين ?تاب به بحث گذاشته شد، موضوع "عرش الهي" بود. براي اين منظور تعدادي از دانشجويان عزيز شر?ت?ننده در اين جلسات تحقيقات و مطالعاتي را انجام داده و براي من ارسال ?ردند. ضمن تش?ر از همه اين عزيزان، در اينجا مجموعهاي ?ه خانم رقيه لطف خدايي از دانشجويان دانش?ده مجازي علوم حديث جمعآوري و آماده ?رده بودند را براي مطالعه خوانندگان گرامي تقديم مي?نم.اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿26﴾
خداى يكتا كه هيچ خدايى جز او نيست پروردگار عرش بزرگ است.(سوره نمل) مقدمه:از بررسی آیات و روایات میتوان چنین گفت ?ه دو واژه «?رسی» و «عرش» دارای مضامین مشابهی است و در برخی روایات نیز به تفاوت میان این دو پرداخته شده است. لذا در ?نار بررسی معنای عرش، در موارد لزوم به بررسی معنای ?رسی نیز خواهیم پرداخت. در متن قرآن ?ریم، ?لمه «عرش» 28 بار و ?لمه «?رسی» 2 بار ت?رار شده است. این ن?ته نیز قابل تامل است ?ه: برخی معتقدند، عرش و ?رسی هر دو به معنی بلندی است، اما عرش بلندای بیشتری نسبت به ?رسی دارد. همچنین در قرآن ?ریم هر جا به عرش اشاره شده است قبل یا بعدش ذ?ر قدرت الهی نیز آمده است. در واقع میتوان اینگونه گفت ?ه، عرش بلندی قدرت و ?رسی بلندی علم است. (همیشه باید علم و قدرت در ?نار هم قرار گیرند تا مفید و ?امل باشند.)همانطور ?ه با تأمل در روایات نیز به این معنا خواهیم رسید.ادامه مطلب | |
|
alk@ser صاحب الموقع
عدد الرسائل : 270 رقم العضويه : 1 اختر علم دولتك : الاوسمه الحاصل عليها : مزاجك : تاريخ التسجيل : 29/04/2008
| موضوع: رد: معنى كلمة اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ الخميس مايو 01, 2008 10:12 am | |
| | |
|
النمر الاسود مشرف
عدد الرسائل : 14 العمر : 31 رقم العضويه : 5 اختر علم دولتك : الاوسمه الحاصل عليها : مزاجك : تاريخ التسجيل : 01/05/2008
| موضوع: رد: معنى كلمة اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ الجمعة مايو 02, 2008 1:35 am | |
| | |
|